Harrastajat vaan testaa?

Valtavan usein erilaisilla valokuvauksen foorumeilla tulee vastaan valokuvia, joista kuvaaja sanoo: "mä vähän kävin testaamassa". 

Testaaminen on hyvä, mutta miksi testaaminen on yleisempää kun se oikean valokuvan ottaminen? Tuntuu siltä, että puhutaan testaamisesta jotta kritiikki voidaan kuitata sanoilla: "no se oli vaan testaamista". Inhimillistä, mutta testaaminen ei johda kehittymiseen, jos asenne on tuo.

Matin kanssa pohdimme aihetta uusimmassa Valoaalloilla Podcastissa. Podcastimme löytyvät jatkossa myös YouTubesta. Toistaiseksi ne ilmestyvät sinne pienellä viiveellä. Pistähän Valoaalloilla YouTube-kanava tilaukseen!

Kuuntele uusin Valoaalloilla Podcast.

 

Peilittömyys menee tunteisiin.

Kalustokeskustelu on aina ollut osa valokuvauskeskustelua. Milloin se on merkkien välistä nokittelua, milloin mitäkin. Tällä hetkellä kuumin puheenaihe on peili. Olemme Valoaalloilla Podcastissa tätä käsitelleet useaankin otteeseen. Uusimassa jaksossa peili-keskustelun innoittajana oli Valovuoto-blogissa ollut kirjoitus aiheesta. Tarkkaan ottaen ne kommentit joita se kyseinen blogaus kirvoitti.

Jaksossa on myös suomalaisen kokin Jaakko Sorsan haastattelu. Matti haastatteli Jaakkoa Hong Kongissa. Aiheina valokuvaus ja normiaiheista poiketen myös Gin. 

   

Sadas Valoaalloilla Podcast!

Tämän viikkoinen Valoaalloilla jakso oli sadas jakso. Ensimmäinen jakso julkaistiin maaliskuun lopussa 2016. Tarkka päivä oli muistaaksen 23.3.2016. 

Yhteensä olemme Matti Sulannon kanssa tehneet 33 tuntia 57 minuuttia ja 25 sekuntia Valoaalloilla podcasteja. Kestäisi siis noin vuorokauden ja 9 tuntia kuunnella läpi koko tuotanto.  Yhden jakson keskimääräinen kesto on ollut 20.22. Se on aika lähellä sitä 20 minuutin tavoitetta, joka meillä oli kun Valoaalloilla podcastia keväällä 2016 aloittelimme. Seuraavan sadan jaskon kanssa påitää olla tarkempi ettei tule tuota 22 sekunnin heittoa. :D

Pisin jakso on ollut Photokina Special syksyltä 2016. Sen jakson pituus oli 39.10. Lyhyin on ollut Sulantolog loppuu -jakso. Sen pituus oli vain 11.57.

Kuuntelukertoja Soundcloudissa on ollut 51.105 kappaletta eli 511 per jakso.

Podcastia on ollut mukava tehdä. Kuuntelijaluvut ovat minusta ihan mukavia. Toki enemmänkin linjoille mahtuu. 

Suuri kiitos kaikille kuuntellijoile!

Uusimman ja sen jakson numero sata voit kuunnella tästä:

   

Valoaalloilla Podcastissa Sigman CEO Kazuto Yamakin haastattelu

Valoaalloilla-Matti vieraili Sigman tehtaalla Japanissa. Matti tutustui objektiivien valmistukseen ja sai Sigman toimitusjohtajan Kazuto Yamakin haastattelun. Se on kuultavissa uusimassa Valoaalloilla-jaksossa. Jakso on jo muuten järjestyksessään 99s. 

Aiheesta voit lukea lisää Valovuoto-blogista. Matti kirjoitti sinne mm.objektiivien valmistuksesta ja sieltä löytyy paljon kuvia tehtaalta.

Ensi viikolla ilmestyy 100s Valoaalloilla podcast jakso. Sen myötä Valoaalloilla hiukan uudistuu, mutta siitä sitten ensi viikon jaksossa.

Kaikki sata jaksoa on kuunneltavissa Soundcloudissa.

Miten Photokinan käy?

Uusimmassa Valoaalloilla podcastissa juttelemme Matin kanssa Photokinasta ja sen tulevaisuudesta. Photokinan aikataulu muuttuu ensi vuodesta alkaen. Se pidetään joka vuosi ja ajankohta on jatkossa toukokuu. Perinteisestihän Photokina on ollut joka toinen vuosia ja aina syyskuussa.

Itse en ole mikään Photokina-veteraani. Ensimmäinen vierailuni oli vasta 2008. Sen jälkeen olen käynyt joka kerta. Tämän vuoden syyskuussa tulee siis kuudes vierailu Kölnissä. Minusta se on monessa suhteessa sellainen messutapahtuma, jossa kuvantamiseen ja visuaaliseen sisällön tuottamiseen keskittyvien kannattaa käydä. Varsinkin nyt kun ne laajentavat uusille alueelle, ei fyysisesti, vaan useammalle alalle. Mukaan tulee pilvipalvelut ja mobiilikuvaaminen applikaatioineen saa isompaa roolia, jne. Photokina seuraa aikaansa ja tuo mukaan laajemmin sen kokonaisuuden jota kuvantaminen on. Tarkemmin tästä sisällönmuutoksesta voi lukea Photokinan tiedotteesta (englanniksi) keväältä -17. 

Kokonaan toinen asia on sitten onnistuuko Photokina muuttamaan focustaan ja miten suhteellisen konservatiivinen valokuvayhteisö ottaa sen vastaan. Nyt jo leviää huhuja siitä, että osa isommistakin valmistajista saattaa jäädä ensi syksyn messuilta pois. Tosin Elinchrom on ainoa joka asian on vahvistanut. Vaikea toki sanoa miten vakavasti otettavia nämä huhut ovat, mutta ne voivat vaikuttaa vierailijamääriin ja kiinnostukseen noin laajemminkin. 

Luonnollisesti minun on vaikea sanoa miten Photokinan käy. Se muutos tuntuu järkevältä, koska kuvantamisen maailma on laajentunut valtavasti ja sen puolesta tuo muutos tuntuu luonnolliselta. Aika sitten näyttää kuinka käy.

Ohessa Valoaalloilla podcastin jakso, jossa mm. Photokinasta Matin kanssa vaihdamme ajatuksia Photokinasta.
 

Lightroom päivittyi!

Adoben Lightroom softat päivittyivät muutama päivä sitten. Kaikki Lightroomin versiot saivat uusia merkittäviä ominaisuuksia.

Merkittävin uutuus olivat uudet profiilit ja niiden siirtäminen Development ikkunassa ylimmäiseksi eli ensimmäiseksi. Aikaisemmin ne olivat alimmaisena ja käytännössä aika harva niitä varmaan käytti. Profiili on lähtökohta kuvan säätämiselle. Perusprofiilina on Adobe Color ja sen lisäksi on esimerkiksi maisemakuvalle ja muotokuvalle omansa. Näiden lisäksi löytyy erilaisia filttereitä muistuttavia profiileja sekä kamerakohtaisia profiileja.

Profiilit eivät kajoa muihin säätöihin eli sliderit ovat ns. nollassa. Profiili on ajatukseltaan sama kuin esim. mitä ovat AdobeRGB ja sRGB. Sitä en tiedä onko periaate sama, mutta noiden rinnastaminen antaa oikein kuvan siitä mistä on kysymys.

Nopean testaamisen jälkeen näyttäisi siltä, että uudet profiilit antavat hiukan paremman lähtökohdan kuvan säätämiseelle kuin vanhat. Toki tämä on makuasia, mutta itse ainakin olen sitä mieltä. Jos pitää vanhaa profiilia parempana voi edelleen käyttää Adobe Standard -profiilia tai sitten niitä kamerakohtaisia. Kuvatessani käytän Olympuksessani Muted-profiilia ja se uudessa Lightroom päivityksessä löytyy nimellä Camera muted.  

Toinen työnkulun kannalta merkittävä parannus oli Dehaze-sliderin siirtäminen Basic-osioon. 

Keskustelimme aiheesta Matin kanssa uusimassa Valoaalloilla Podcastissa. Kuuntele mitä muita  ajatuksia päivitys meissä herätti.

 

FlipIt!

Sattuma antaa mahdollisuuden.

Fotofinlandian voittaja julkistettiin eilen Finnish Photo Awards -gaalassa Helsingissä. Kisan voitti luontokuvaaja Markus Varesvuo kuvallaan Satumetsän viisas.

 Fotofinlandian voittanut valokuva: Satumetsän viisas, Markus Varesvuo

Fotofinlandian voittanut valokuva: Satumetsän viisas, Markus Varesvuo

Fotofinlandian valinnat keräävät aina kovaa krittiikkiä ja niin myös tänä vuonna. Kirjoitin tuosta kritiikistä jokin aika sitten oman blogauksen. En nyt palaa siihen vaan keskityn yhteen kiinnostavaan lauseeseen jonka Varesvuo antamassaan haastattelussa Valoaalloilla podcastille sanoi.

Tekemässäni haastattelussa Varesvuo sanoi vapaasti lainaten: sattuman jälkeen ammattitaito astuu esiin. Minusta tämä oli todella hienosti sanottu. Tuohon ajatukseen on helppo yhtyä. Meillä kaikilla on tilanteita joihin voimme tarttua. Usein ne tilanteet tulevat sattumalta eteen ja silloin tarvitsemme sitä ammattitaitoa viedäksemme asian maalin. Se tarvittava ammattitaito sitten vaihtelee riippuen tilanteesta.

Samaisessa jaksossa Anna Kaleva-Tsaglas kertoo haastattelussa miten tuomareiden työskentely käytännössä meni ja perustelee miksi tuomaristo koostui täysin ulkomaisista tuomareista.

Molemmat haastattelut voit kuunnella kokonaisuudessa uusimmasta Valoaalloilla jaksosta. Jakso on muuten jo 95. Valoaalloilla täytti kaksi vuotta tällä viikolla. Se meni työn tuohussa ihan ohi.   

Tulevaisuus on peilitön.

Kymmenen vuotta sitten oli muotia omistaa digijärkkäri. Se vain piti olla. Tämä luonnollisesti johti siihen, että myyntimäärät olivat huimia. Kuten alla olevasta tilastosta näkee niin digikameroita myytiin vuonna 2008 454.000kpl. Toki noista suurin osa oli kompaktikameroita.

 Lähde:Tilastokeskus

Lähde:Tilastokeskus


Muoti-ilmiön hiipuessa kameramyynti romahti. Vuonna 2017 digikameroiden myyntimäärä oli enää hiukan alle 71.000. (lähde: Gotech-tilasto) Pudotus vajaassa kymmenessä vuodessa on siis ollut huima. Suurin myyntimäärän pudotus on luonnollisesti ollut kompaktikameroilla. Pudotusta on kuitenkin ollut lähes kaikilla kameratyypeillä. Muoti-ilmiön katoaminen selittää osan pudotuksesta, mutta toinen selitys on hyvin yksinkertainen. Puhelimissa olevat kamerat ovat nykyään niin hyviä, että ne riittävät suurimmalle osalle ainoaksi kameraksi. Toinen syy on nykyisten kameroiden laatu. Niiden vaihtoväli on pidentynyt. Digiajan alussa kamera piti vaihtaa uudempaan melkein vuosittain. Kehitys oli sen verran nopeaa. Nykyään samalla kameralla pärjää jo useita vuosia. Toki sekin on kovin lyhyt verrattuna aikaan jolloin samalla kameralla kuvattiin vuosikymmeniä, ellei peräti koko uraa.

Kuinka usein sinä vaihdat kameraa nykyään verrattuna digiajan alkuun? Kuinka paljon kuvaat kännykällä? Kommentoi! 

Vaikka kameroiden kokonaismyynti on laskenut ovat peilittömien järjestelmäkameroiden myyntimäärät pysyneet suunnilleen samassa usean vuoden eli niiden suhteellinen osuus on kasvanut. (lähde: Cipa). Nämä ovat siis maailmanlaajuiset tiedot, maittain toki vaihtelut voivat olla isojakin.

Peili on ollut varsin nerokas keksintö aikanaan. Ensimmäinen vakituiseen tuotantoon päässyt kinokoon peilikamera oli Kine Exakta vuonna 1936. Neuvostoliitossa oli pari vuotta aiemmin kehitetty peilikamera Sport, mutta se ei koskaan päässyt massatuotantoon. Sitä valmistettiin vain noin 200 kappaletta. Ensimmäinen peilikamera tehtiin kuitenkin jo 1861. Ne olivat ison koon kameroita ja varsin hankalia käyttää. Peili piti nostaa ylös manuaalisesti.

 Vasemalla Sport ja oikealla Kine Exakta. (kuvat Wikipedia CC3.0, Sport:  Jan von Erpecom   Kine Exakta: Minya S

Vasemalla Sport ja oikealla Kine Exakta. (kuvat Wikipedia CC3.0, Sport: Jan von Erpecom  Kine Exakta: Minya S


Peilillä oli tarkoituksensa ja keksintö varsin nerokas. Kuvaaja näki saman näkymän ja rajauksen. jonka kamera tallentaa. Nykyisissä digikameroissa peili on käytännössä täysin turha. Peilitön etsin antaa saman näkymän ja rajauksen kuten peilikin, mutta sähköisellä etsimellä on yksi etu. Se näyttää myös kuvan sävyt ja valotuksen kuten kamera ne näkee. Peilin kautta näin ei ollut. Sähköinen etsin on siis luonnollinen ja kehittyneempi versio peilistä. Kuvaaja näkee kaikilta kuvan osa-alueiltaan kuten kamera. Elektoriniseen etsimeen on todennäköisesti myös helpompi saada lisätietoja ja dataa. Ei se mahdotonta ole tehdä peilietsimestä hybridiä, mutta muutenkin ahtaaseen ja pieneen tilaan lisä elektroniikan asentaminen on varmaan haastavaa.


Puhuimme Matin kanssa Valoaalloilla podcastissa samasta aiheesta. Käy kuuntelemassa mitä muita ajatuksia se minussa herätti. Saattoi Matillakin olla muutama pointti.


Disclaimer: Blogaaja on Olympus Visionary ja ei ole katsonut peiliin moneen vuoteen.

www.peterforsgard.com 

Viimeisin YouTube-videoni.



      

 
   

Valoaalloilla podcast -jakso #90: Kuvien paikkatieto vaarallista?

Onko valokuvien paikkatieto vahingollista tietoa vai onko siitä enemmän hyötyä? Tähän etsimme vastauksia Valoaalloilla.

Lisäksi käydään läpi Lightroomin uusia ominaisuuksia ja mietitään ovatko video-ominaisuudet kohta kameran tärkeimmät ominaisuudet.

Kalusto-osiossa Fujin uutuus X-H1.

Hesarin juttu paikkatiedosta: www.hs.fi/teknologia/art-2000005564579.html

Lightroomin uusia ominaisuuksia: lightroomkillertips.com/lightroom-cla…c-7-2-update/

Fuji X-H1: www.dpreview.com/articles/1547508…you-need-to-know

No niin, Peter sitten mokasi

No niin, tällä viikolla kuulemme mitä ajatuksia australialaisella valokuvaajalla Jesse Marlowilla on. Matti haastatteli Jesseä Melbournessa. Hyviä vinkkejä tiedossa ja haastattelusta selviää myös monta julkaisukelpoista kuvaa vuodessa on hyvä määrä.

Tuttuun tapaa hiukan Matin matkakuulumisa ja täällä kotimaassa Peter mokaili. Kuuntele niin tiedät mitä ja missä.

Kalusto-osiossa kommentteja Olympus PEN E-PL9 kamerasta sekä Sigman uudesta 14-24mm f2.8 objektiivista.

Jesse Marlow: www.jessemarlow.com www.instagram.com/jessemarlow/

Olympus: www.olympus.fi/site/fi/c/cameras…/e_pl9/index.html 
Sigma: www.dpreview.com/news/9856051689/…-dg-hsm-art-lens