Lightroom päivittyi!

Adoben Lightroom softat päivittyivät muutama päivä sitten. Kaikki Lightroomin versiot saivat uusia merkittäviä ominaisuuksia.

Merkittävin uutuus olivat uudet profiilit ja niiden siirtäminen Development ikkunassa ylimmäiseksi eli ensimmäiseksi. Aikaisemmin ne olivat alimmaisena ja käytännössä aika harva niitä varmaan käytti. Profiili on lähtökohta kuvan säätämiselle. Perusprofiilina on Adobe Color ja sen lisäksi on esimerkiksi maisemakuvalle ja muotokuvalle omansa. Näiden lisäksi löytyy erilaisia filttereitä muistuttavia profiileja sekä kamerakohtaisia profiileja.

Profiilit eivät kajoa muihin säätöihin eli sliderit ovat ns. nollassa. Profiili on ajatukseltaan sama kuin esim. mitä ovat AdobeRGB ja sRGB. Sitä en tiedä onko periaate sama, mutta noiden rinnastaminen antaa oikein kuvan siitä mistä on kysymys.

Nopean testaamisen jälkeen näyttäisi siltä, että uudet profiilit antavat hiukan paremman lähtökohdan kuvan säätämiseelle kuin vanhat. Toki tämä on makuasia, mutta itse ainakin olen sitä mieltä. Jos pitää vanhaa profiilia parempana voi edelleen käyttää Adobe Standard -profiilia tai sitten niitä kamerakohtaisia. Kuvatessani käytän Olympuksessani Muted-profiilia ja se uudessa Lightroom päivityksessä löytyy nimellä Camera muted.  

Toinen työnkulun kannalta merkittävä parannus oli Dehaze-sliderin siirtäminen Basic-osioon. 

Keskustelimme aiheesta Matin kanssa uusimassa Valoaalloilla Podcastissa. Kuuntele mitä muita  ajatuksia päivitys meissä herätti.

 

FlipIt!

Lightroom CC - tulevaisuus?

Lightroomin uudistus on luonnollisesti herättänyt paljon keskustelua. Uudistus ja uudet Lr-versiot ovat tuskin jääneet keneltäkään valokuvaajalta huomaamatta. Edellisessä blogauksessani kävin niitä läpi, jos ne jostain syystä on jäänyt tutkan ulkopuolelle joltain. 

DPReview:ssa oli erinomainen blogaus, jossa oli poimittu kiinnostavia asioita CC:stä eli miksi pilviversio. Luonnollista on, että Adobe haluaa oman siivunsa mobiilikuvaajista. Adobe haluaa Lr CC:llä haastaa Applen ja Google omat photosovellukset. Jotta haastaminen onnistuu käytännössä pitää kuvata Lightroomin omalla kameralla. Se on erinomainen kamera ja etenkin raakakuvaus uusimmilla kameroilla tuottaa teknisesti parasta laatua. Omaa kokemusta tästä ei ole koska oma puhelimessani ei ole raakakuvan tukea. Toistaiseksi ainakin Lr:n kameran käyttäminen on hankalaa, koska se pitää avata Lr:n kautta. Uusimmissa puhelimissa painamalla pitkään LR:n kuvaketta aukeaa se suoraan kameraan. Jos Adobe haluaa käyttäjien kuvaavan Lr:n kameralla voisi oma kuvake Lr-kameralla olla hyödyllinen. Itse en juurikaan muista käyttää Lr:n kameraa, koska olen ryhmitellyt applikaatiot omiin kansioihin ja Lr CC on Adobe-kansiossa. Oma kuvake Lr-kameralle voisi lisätä se käyttöä ainakin omalla kohdallani. 

Toinen kysymysmerkki on pilvitallennuksen hinta. Toistaiseksi se vielä rajoittaa ainakin ammattikseen kuvaavien ja muita paljon kuvaavia. Lightroom CC ja 1TB maksaa noin 10€/kk. Valokuvaajan paketissa on molemmat Lightroomin versiot, Photoshop ja muta valokuvaukseen liittyviä sovelluksia. Hinta tällä paketilla on sama kuin pelkän Lr CC:n. Valokuvaaajan paketissa on tosin ainoastaan 20Gb:tä levytilaa pilvessä. Sen nostaminen 1 TB:hen maksaa noin 5€ lisää. Itselläni on koko Adoben CC-paketti, koska tarvitsen myös videoeditointiin ohjelmia. Aiemmin minulla oli käytössä 20Gb levytilaa pilvessä, mutta nostin sen 1TB:hen. Joudun siitä maksamaan 10€/kk lisää. Adoben ansaintalogiikka toimi kohdallani siis heti. Nostin levytilan määrän, koska todennäköisesti tulen jossain tilanteissa käyttämään Lr CC:tä. Pitää tutustua vielä tarkemmin kuvien jakomahdollisuuksiin Lr:ssä. Esimerkiksi pystyykö sen kautta jakamaan asiakkaalle kuvia jne. Etenkin tapahtumakuvauksissa kuvien jakaminen asiakkaalle nopeasti on tärkeää. Jos ne kuvat pystyisi pikaisesti käsittelemään Lightroomilla, olisi se taas pieni askel eteenpäin.

Tuosta levytilan hinnasta sen verran, että viimeaikoina tuntuu siltä että ne ovat enemminkin nousseet kuin halventuneet. Se on pilvitallennuksessa vielä haaste. Toinen ja ehkä vielä tuota hintaakin isompi haaste ovat yhteysnopeudet. Suomessa nopeudet ovat varsin hyvät ja eivät aiheuta niin suurta ongelmaa kuin monessa muussa paikassa. Yhden 100MB kokoisen kuvan siirtäminen huonoilla linjoilla voi olla aika tuskaa. Puhumattakaan, jos tuon kokoisia kuvia on satoja tai tuhansia. Yhteysnopeuksista puhuimme Matin kanssa viimeisimmässä Valoaalloilla Podcastissa. Käy kuuntelemassa millaisia haasteita se Matille aiheuttaa. 

Tällä hetkellä Adoben CC:hen kuuluvan softan voi asentaa kahdelle koneelle, mutta Lightroom CC tavallaan poistaa tämän rajoituksen. Kuvia voi käsitellä usealla laitteella. Tuskin samaan aikaan, mutta laiteita voi ymmärtääkseni olla käytössä useita.

Ymmärtääkseni CC-versio hyödyntää Adobe Sensei:n tekoälyä paljon laajemmin kuin Classic CC. Tekoäly ja valokuvaus on mielenkiintoista ja kuten linkkaamassani DPReview:n blogauksessakin mainitaan, saattaa se kiinnostaa ja siirtää osan kuvista pilveen myös niillä jotka muuten käyttäisivät vain Classic CC:tä. Tekoäly ja sen hyödyntäminen valokuvauksessa, kuvankäsittelyssä ja videoeditoinnissa on mielenkiintoinen kehityssuunta.   

 

Adobelta uutta - Lightroom CC uudistui

Eilen illalla Suomen aikaa alkoi Adoben vuotuinen suurtapahtuma Adobe Max. Se on luovan alan tekijöiden "messut". Adobe on siellä perinteisesti julkaisut uutuuksia ja isoja päivityksiä ohjelmistoihinsa. Tilaisuus alkoi Keynotella.

Vaikka julkistuksia ja uusia ohjelmistoja taisi olla 5, niin tänä vuonna ehkä se suurin julkistus liittyi Lightroomiin. Jatkossa tai ainakin toistaiseksi Lightroomista on kaksi eri versiota, Lightroom CC ja Lightroom Classic CC. Näistä Classic on päivitysversio Lightroom CC 2015:sta. Lightroom CC on kokonaan uusi ohjelma ja se perustuu pilvipalvelun hyödyntämiseen. Uudessa Lr CC:ssä kuvat ovat siis pilvessä. Etuna tässä on se, että kuvat ovat käytettävissä mistä tahansa kunhan käytössä on internet-yhteys. Kuvia voi käsitellä myös mobiililaitteilla. Samojen kuvien käsittelyä voi sitten jatkaa vaikka läppärillä kotoa käsin jne. Haasteina pilvipalveluissa ovat yhteydet. Kannattaa kuunnella uusin Valoaalloilla podcast, Matti kertoo omista haasteita pilvipalveluiden kanssa reissun päältä Vietnamista. 

Lightroomin suurin haaste on ollut sen takkuisuus. Tähän on ilmeisesti saatu parannus. Itse en ole vielä ehtinyt uutta Lr Classic CC:tä testata. Se latautuu parhaillaan koneelle. Myös CC-versio on vielä testaamatta. Joitakin eroja niissä on ja CC on hiukan riisutumpi versio Classicista. Palaan näihin kunhan olen molempia kunnolla testannut.

Yksi merkittävä muutos on ns. stand-alone version tuen katoaminen tämän vuoden lopussa. Lightroom 6:sen on voinut ostaa yksittäisenä ohjelmana. Jatkossa sitä ei siis enää päivitetä. Päivityksen puute tekee siitä aika nopeasti käyttökelvottoman, koska raakakuvien tuki uusille kameroille poistuu. Viimeinen tuki tulee tämän kuun lopussa ja siinä on mukana mm. Nikonin D850. 

Veikkaan, että jonkin verran harrastajia etsii muita vaihtoehtoja, koska kuukausitilaus ei heille ehkä sovellu. 

Mielenkiintoista on myös nähdä kuinka kauan kestää, että Lr on pelkästään pilvessä ja Classicilta loppuu. Sanoihan Adobe muutama vuosi sitten, että Lr stand-alone -versio tulee säilymään. Itse uskon, että Lr siirtyy kokonaan pilveen muutamien vuosien päästä. Toivottavasti olen väärässä. Parempi vaihtoehto voisi olla nykyisten versioiden yhditelmä, jossa Lr pystyisi käsittelemään kuvia sekä paikallisesti, että pilvessä. Tavallaan tähän asti se on näin toiminutkin, koska käyttäjä on voinut päättää mitkä kuvat synkronoidaan pilveen. Tuota olisi toivonut kehitettävän tai no ehkä se tässä kokonaisuudessa onki tavoitteena.

Palaan Lr:n muihin uusin ominaisuuksiin lähipäivinä. 

     
 

Loupedeck tosi testissä.

Uusi Loupedeck-ohjaimeni pääsi tänään heti tositoimiin kun käsittelin sitä käyttäen SuomiAreenalla ottamani kuvat Lightroomissa.

Yllättävän nopeasti Loupedeckin kanssa tulin sinuiksi. Asiaa helpotti se, ettei tapahtuma kuvissa ole kovinkaan paljon säätämistä. Suurimmat säädöt ovat lähinnä sävyjen säätöä. Ne menevät todella nopeasti Loupedeckin säätimillä. Ne ovat hyvin tarkat ja pienikin säätö on paljon nopeampaa kuin esim. hiirellä. Usein on joutunut kirjoittamaan näppiksellä numerot säädön kohdalle. Loupedeckin säätimet ovat niin tarkkoja, ettei numero näppikselle tarvitse mennä.

Kuvien valintaan olen käyttänyt värikoodeja. Merkkaan asiakkaalle menevät kuvat punaisella. Se käy kätevästi perinteisellä näppikselläkin, numeronäppäin 6 on merkannut värin ja nuoli näppäimellä on päässyt seuraavaan kuvaan. Samalla tavalla se menee Loupedekilläkin. Valintaan on oma näppäin ja vasemmassa alareunassa ovat nuolinäppäimet.

Develop-modeen pääsee kätevästi C2-painikkeella. Haluan luonnollisesti, että vain valitut kuvat näkyvät ja siihen tarvitaan vielä hiirtä, trackpadia tai kynää. Siitä eteenpäin sitten valittujen kuvien säätö on varsin kätevää ja nopeaa.

Kuvan suoristaminen onnistuu isolla säätönapilla. Se on merkittävästi kätevämpi ja nopeampi kuin tähän asti. Itselläni on apaha tapa kuvat hiukan vinoon eli se säätönuppi on ahkerassa käytössä. Croppaustyökalun saa päälle painamalla samaa isoa säätöruuvia. Croppaamisen joutuu sitten tekemään kuten ennen. Sen hyväksyminen taas onnistuu painamalla isoa säätöruuvia.

Usein kuvatessa paljon kuvia tapahtumissa tulee välillä samasta kohteesta useita kuvia. Aiemmin säädin ensimmäisen kuvan kohdalleen ja sync-toiminnolla kopion säädöt muihin kuviin. Loupedeckistä löytyy Copy ja Paste -nappulat, joilla säädöt on nopea ja helppo kopioida toiseen kuvaan. Tarvittaessa hienosäätö onnistuu varsin näppärästi.

Kaikkien kuvien käsittely meni vähintäänkin yhtä nopeasti kuin aiemminkin. Se on ihan hyvin, kun ottaa huomioon että käytin Loupedeckiä ensimmäisen kerran. Etenkin isoissa kuvamäärissä Loupedeck näyttää nopeuttavan työnkulkua. Yksittäisten kuvien osalta nopeus tuskin on tuskin se tärkein asia. Samaten jos on tarkoitus käyttää välillä myös Photoshoppia eli Edit in Photoshop komentoa. Sitä ei suoraan Loupedeckistä löyty, vaan se pitää tehdä perinteisesti hiiren oikeaa näippäintä painamalla tai valikosta valitsemalla. Edit in Photoshop -painike ei olisi ollenkaan turha lisä.

Kunkin säädön nollaus käy kätevästi painamalla säätöruuvia. 

Näytön koko tavallaan kasvaa, kun Loupedeckiä käyttäessä voi työkalut laittaa piiloon. Myös Full Screen modessa kuvaa voi säätää. Silloin tosin highlight ja shadow varoitusvärit eivät näy.

Kaiken kaikkiaan erittäin myönteinen kokemus tähän asti. Itselle se ainakin näyttää sopivan kivasti työnkulkuun. Toivottavasti näitä pääsee jossain ihan oikeasti kokeilemaan, koska ilman kokeilua on aika vaikea sanoa miten se kullekin istuu.

Mutta nyt on aika pistää Loupedeck hetkeksi lepäämään, sunnuntaina on lähtö kaupunkilomalla Kaliforniaan lähes kahdeksi viikoksi. Kamerat ovat luonnollisesti mukana ja tunnelmia sieltä sitten ensi viikolla.

Käy lukemassa myös Ensi tunnelmani Loupdeckistä.

Haastaako Surface Applen koneet?

Eilen 13.6.2017 oli Microsoftin tilaisuus, jossa esiteltiin Microsoftin Surface-tietokoneita. Esillä oli koko mallisto. Kiinnostavimpana toki Surface Studio. Kyseessä on iso pöytäkone, jossa on kosketusnäyttö sekä ns. kiekko. Kiekko mahdollistaa uudenlaisen tavan hiiren sijaan ohjata ohjelmia. Sitä on vaikea selittää miten se toimii, joten kannattaa katsoa linkitetty video.

Kosketusnäyttö ja kiekko mahdollistaa uudenlaisen tavan käsitellä kuvia. Toistaiseksi Adoben ohjelmat tukevat huonosti kiekkoa, mutta lupauksia antava se on. Mielenkiinnolla odotan miten tuo yhteensopivuus kehittyy.

Uusimpia Macbook Pro -koneita on kritisoitu mm. puuttuvien liitäntöjen vuoksi. Uusimman Macbook Pron näppäimistö on myös saanut osansa kritiikistä. Itse en osaa tuohon sanoa mitään, koska en ole uusimpia Mac-koneita testannut. Aiemminhan on jo puhuttu miten videoeditoijat ovat osittain siirtyneet windows-koneisiin. Siirtymisen syynä on ollut windows-koneiden parempi tuki näytönohjeimen käytölle Adoben Premiere Prolla videoiden renderöinnissä. Erityisesti ongelma kait on ollut iMaceissä. Ymmärttäkseni edelleenkään ei voi käyttää iMacissä käyttää Mercury Playback enginea näytönohjainta hyödyntäen. Videota renderöidessä ero nopeudessa on merkittävä.

 Visual Artist ja Graphic Designer Äni Jaatinen livepiirsi tilaisuutta Surface Studiolla. Änin töitä löytyy osoitteesta  anij.fi

Visual Artist ja Graphic Designer Äni Jaatinen livepiirsi tilaisuutta Surface Studiolla. Änin töitä löytyy osoitteesta anij.fi

Corellian Juha Laamanen oli esittelemässä osastollaan Surfacen Studio mallia. Koneella pääsi kokeilemaan miten Lightroom ja Photoshop toimii kosketusnäytön, kynän ja kiekon avulla. Corellian blogista voi lukea Juha Laamasen ajatuskset tapahtumasta ja Surfacesta.

 Microsoft Surface Studio ja kiekko. Kuten kuvasta näkyy Studiossa toimii Lightroomin mobiiliversio. Se on tarkoitettu nimenomaan kosketusnäytöllä käytettäväksi, joten on aika luontevaa, että se toimii Surface Studiossakin. Kuvattu Corellian osastolla.

Microsoft Surface Studio ja kiekko. Kuten kuvasta näkyy Studiossa toimii Lightroomin mobiiliversio. Se on tarkoitettu nimenomaan kosketusnäytöllä käytettäväksi, joten on aika luontevaa, että se toimii Surface Studiossakin. Kuvattu Corellian osastolla.

Kuten aiemmin totesin kiekosta ei vielä ollut kauheasti apua. Brush-työkalun käyttö oli miellyttävää ja kynän tuntuma oli todella hyvä. Se tuntuma oli jopa (ehkä) parempi kuin iPad Prossa kätevä Applen kynä, jota tällä hetkellä itse käytän aika paljon kuvankäsittelyssä. Siinä mielessä Surface Studio kiinnostaa kovasti. Intoa tietysti vähentää siirtyminen järjestelmästä toiseen. Se aiheuttaa aina pientä kitka työnkulussa, mutta kaikki on toki opittavissa. Toinen hidastava tekijä on hinta. Studio ei ole mikään halpa kone. Studion hinta on sellaisella kokoonpanolla, jolla sekä video- että valokuvatuotanto sujuu jouhevasti, ainakin 5000€. Toisaalta saman cverran joutuu joka tapauksessa sijoittamaan, jos haluaa riittävän tehokkaan koneen. Kalleus on myös suhteellista. 

Olen sitä mieltä, että Microsoft on ihan oikeasti haastamassa Applea luovan alan tietokoneena. Paljon tietysti riippuu siitä mitä Apple tulevaisuudessa tuo uusimpiin malleihinsa. Kosketusnäyttöinen iMac voisi olla vastaus.  

OI.Share ja kuvien GPS-koordinaatit

Olen pääasiassa käyttänyt Olympuksen Ol.Share -applikaatiota sosiaalisessa mediassa jakamien kuvien siirtoon kamerasta puhelimeen.

Ol.Sharella voi tehdä paljon muutakin mm. lisätä kuvatiedostoon GPS-koordinaatit. Olympuksen rungossa ei ole GPS-palikkaa.  Ol.Sharella koordinaattien saaminen kuvaan onnistuu varsin kätevästi. Oman kokemuksen mukaan niissä kameroissa joissa se on GPS-palikka, on ainakin aiemmin ollut ongelmana virrankulutus. Ne ovat vieneet kohtuuttomasti akkua. En ole huomannut, että Ol.Share se veisi puhelimen akkua kohtuuttomasti. 

Träkkäämisen synkkaaminen perustuu aikakoodiin eli kameran ja puhelimen kellonaika tulee olla synkronissa. Kätevimmin sen saa synkattua, kun yhdistää puhelimen wifillä kameraan. Yhdistäessä kamera lukee kellonajan puhelimesta. Samaa kikkaa kannatta käyttää, jos kuvaa tilaisuuksia usealla kameralla, kaikissa kameroissa on silloin sama aika ja kuvien kuvausjärjestys pysyy oikeana.

Träkkääminen onnistuu laittamalla Lisää geotag päälle, kuten alla olevasta kuvakaappauksesta näkyy. Kun tägäys on ollut kuvatessa päällä näkyy napin vieressä numero joka kertoo että gps-koordinaatteja on siirrettävissä kameran muistikortilla oleviin kuviin. 

OlShare_geotag.jpg

Kun kameran kuvauksen jälkeen kytkee wifillä kiinni Ol.Shareen, kysyy applikaatio lisätäänkö GPS-koordinaatit kuvaan? Vastaamalla lisää applikaatio lisää koordinaatit aikaleiman perusteella kuvan metatietoihin. Varsin yksinkertainen ja kätevä tapa saada kuvaan koordinaatit.

Koordinaatit ovat suhteellisen tarkkoja. Muutamien metrien heittoja saattaa tulla. Jos samasta paikasta ottaa useamman kuvan saattaa joku kuva olla "otettu" koordinaattien mukaan muutaman metrin päässä. Ero johtuuko todennäköisesti puhelimen tarkkuudesta. En osaa sanoa vaikuttaa itse applikaatio siihen tarkkuuteen? Alla olevassa ruutukaappauksessa näkyy osa aamulla tekemästäni lyhyestä testikuvauksesta. Hiukan heittoa tuossa reitissä on. En suinkaan aloittanut kierrosta keskeltä satama-allasta. Muilta osin se on lähes juuri niin kuin pitikin.
 

OIShare_logo.png

Miksi haluan kuviini GPS-koordinaatit? Käytän koordinaatteja tai tarkemmin merkkiä kartalla, joskus hakutoimintona. Lightroomissa on Maps-välilehti, jossa kuvat näkyvät kartalla. Niiden löytäminen on varsin kätevää ja myös toisin päin eli kuvan ottamispaikka löytyy nopeasti.

Tein Lightroomin Maps-toiminnosta tutoriaalin YouTube-kanavalleni jokin aika sitten. Sieltä löydät lisävinkkejä sen käyttöön.